Opslagstavlen

Vild med web _

Sæt fokus på multimodale tekster, skærmlæsning og kildekritik
Bedøm en hjemmeside
Læs på skærm
Kildekritik og internettet
Så tal dog pænt!
Få hjælp til at afkode tekster på nettet

Sæt fokus på multimodale tekster, skærmlæsning og kildekritik _

Hvor god er du til at læse og kommunikere på nettet? Har du styr på multimodale tekster, faglige begreber, skærmlæsning, kildekritik og webetik?

I aktiviteten Vild med web sætter vi fokus på internettet. Gennem en række forløb arbejdes der med de kompetencer, som er nødvendige for at kunne navigere, læse og færdes sikkert på internettet.

Vild med web henvender sig primært til udskolingen i fagene dansk, samfundsfag, historie, geografi og biologi. På danske-dyr.dk og frilæsning.dk vil I desuden kunne finde masser af spændende materiale til undervisningen i indskolingen og på mellemtrinnet.

Bedøm en hjemmeside _

Hvor gode er de hjemmesider, som vi bruger, egentlig? Rammer de rigtigt, og kan man overhovedet bruge hjemmesiderne til det, som det er meningen, man skal bruge dem til?

I Bedøm en hjemmeside skal eleverne undersøge, hvordan en udvalgt hjemmeside er bygget op, hvordan den er designet, og hvordan man bruger den. Det skal de bruge til at lave en bedømmelse af hjemmesiden.

Find undervisningsforløbet ’Bedøm en hjemmeside’ her.

Læs på skærm _

At læse på internettet er ikke helt det samme som at læse i en bog. Der sker meget på en internetside, og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal begynde at læse, og hvor man skal slutte. For hvor finder man præcis de informationer, som man har brug for – og har siden overhovedet det, man leder efter?

I Skærmlæsning præsenteres eleverne for forskellige metoder og redskaber, som kan hjælpe dem med at orientere sig på en internetside, at få overblik over multimodale tekster og at finde informationer i de forskellige elementer på siden.

Find undervisningsforløbet ’Skærmlæsning’ her.

Kildekritik og internettet _

De fleste af os bruger nettet, når vi skal finde informationer, men kan vi stole på de informationer, som vi finder? Alle kan lave en hjemmeside, og de må skrive næsten lige, hvad de vil. Derfor gælder det om at være både forsigtig og kritisk, når man vil bruge de informationer, man har fundet på nettet. Men hvordan adskiller man fup fra fakta?

I Kritisk læsning på nettet skal eleverne lave en kildekritisk analyse af en selvvalgt hjemmeside. Det skal munde ud i en samlet vurdering af, om de tør stole på de informationer, de har fundet, og i hvilke sammenhænge, de kunne tænke sig at bruge hjemmesiden.

Find forløbet ’Kritisk læsning på nettet’ her.

Så tal dog pænt! _

Tonen på internettet kan ofte være hård og ubarmhjertig, og hvis man ytrer sig, risikerer man ofte både fornærmelser og trusler. Det kan have ubehagelige, personlige konsekvenser, men kan det også have betydning for vores demokrati og demokratiopfattelse? Hvad skyldes de negative kommentarer, og kan vi gøre noget for at undgå dem?

I Hvordan taler du på nettet skal eleverne analysere diskussioner og udsagn på nettet, og de skal undersøge, om kommunikation på nettet kan påvirke, hvordan vi deltager i sociale fællesskaber på internettet og i demokratiet.

Find undervisningsforløbet ’Hvordan taler du på nettet?’ her.

Få hjælp til at afkode tekster på nettet _

På nettet møder eleverne ofte multimodale og ikke-didaktiserede tekster, ligesom de skal navigere på sider, hvor informationerne er fordelt på mange tekstelementer. For at holde styr på de mange modaliteter og informationer kan de med fordel bruge nogle af de mange redskaber fra faglig læsning.

Brug for eksempel en læselog til at holde styr på stikord og de mange spørgsmål, som ofte melder sig, når man læser på nettet. Eller brug et tankekort til at finde sammenhænge i de forskellige informationer, man kan finde på en internetside.

Find andre opgaver og redskaber til faglig læsning her.